Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Zespół Szkolno-Przedszkolny  w Stobiernej

Stobierna 954, 36-002 Jasionka

 

Zakres działania

Cele i zadania Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stobiernej

 

Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:

 

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum :

  1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum;
  2. przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjum i ponadgimnazjalnym;
  3. zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się;
  4. zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i Internetu;
  5. daje możliwość dzieci i młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia poprzez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami, pracownikami poradni i korzystanie ze świetlicy socjoterapeutycznej;
  6. ułatwia się uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
    • spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół ponadgimnazjalnych,
    • projekcje filmów oświatowych,
    • pogadanki z zakresu preorientacji zawodowej,
    • współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej.
  7. kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym;
  8. organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty;
  9. uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie;
  10. upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
    • konkursy ekologiczne,
    • wycieczki połączone z porządkowaniem otoczeniem,
    • apele i gazetki tematyczne,
    • działania praktyczne
    • realizację proekologicznych programów;
  11. przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno - sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury;
  12. zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
  13. udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
    • specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej,
    • indywidualnego doradztwa nauczycieli,
    • konsultacji w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
    • kwalifikacji do zajęć specjalistycznych,
  14. powołuje zespół, który dostosowuje indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci i uczniów     niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym do wymogów z rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2016 r.(Dz.U. poz. 1113):
    • informuje rodziców o spotkaniu zespołu nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i specjalistów opracowujących indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
  15. stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
    • udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły,
    • udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
    • eksponowanie wytworów działalności  wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
    • realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania;
  16. umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami zwłaszcza do uczniów klas I – III poprzez:
    • opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
    • opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu,
    • wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu uczniów,
  17. uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
    • organizację zespołów kompensacyjnych,
    • współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką,
    • organizację zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
    • kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich ,
  18. uczniów mających trudności w nauce:
    • - konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
    • - organizację zajęć dydaktyczno - wyrównawczych,
    • - pomoc dydaktyczną nauczycieli,
    • - ścisłą współpracę z rodzicami,
  19. uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot:
    • wywiady środowiskowe,
    • poznanie warunków domowych dziecka,
    • udzielanie pomocy doraźnej,  
    • składanie wniosków do właściwych instytucji,
  20. zapewniania dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
  21. umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
    • udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
    • kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
    • poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
    • poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
    • poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
    • udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem, w oparciu o zasady tolerancji i wolności;
  22. zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły;
  23. umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego.
  24. upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
    • zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki );
    • spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
    • listy do rodziców.
  25. informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazywanie drogi i sposobów pomocy  w nauce.
  26. organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w szkole.

 

Oddział przedszkolny:

  1. Realizuje cele, zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności:
    • poprzez nauczanie i wychowanie przedszkolne wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb,
    • umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego, zgodnie z potrzebami poprzez opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
    • współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,
    • organizuje pomoc dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom;
    • zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w przedszkolu;
    • współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej;

Informacje

Liczba wyświetleń: 289
Utworzono dnia: 15.05.2021

Historia publikacji

  • 04.10.2023 21:32, Administrator
    Edycja strony: Zakres działania
  • 04.10.2023 21:05, Administrator
    Edycja strony: Zakres działania
  • 15.05.2021 19:32, Administrator
    Dodanie strony: Pracownicy