Zakres działania
Cele i zadania Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stobiernej
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
Szkoła Podstawowa i Gimnazjum :
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum;
- przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjum i ponadgimnazjalnym;
- zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się;
- zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i Internetu;
- daje możliwość dzieci i młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia poprzez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami, pracownikami poradni i korzystanie ze świetlicy socjoterapeutycznej;
- ułatwia się uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół ponadgimnazjalnych,
- projekcje filmów oświatowych,
- pogadanki z zakresu preorientacji zawodowej,
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej.
- kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym;
- organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty;
- uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie;
- upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
- konkursy ekologiczne,
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczeniem,
- apele i gazetki tematyczne,
- działania praktyczne
- realizację proekologicznych programów;
- przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno - sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury;
- zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
- udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
- specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- indywidualnego doradztwa nauczycieli,
- konsultacji w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- kwalifikacji do zajęć specjalistycznych,
- powołuje zespół, który dostosowuje indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym do wymogów z rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2016 r.(Dz.U. poz. 1113):
- informuje rodziców o spotkaniu zespołu nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i specjalistów opracowujących indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
- stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły,
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
- eksponowanie wytworów działalności wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania;
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami zwłaszcza do uczniów klas I – III poprzez:
- opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
- opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu,
- wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu uczniów,
- uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
- organizację zespołów kompensacyjnych,
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką,
- organizację zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
- kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich ,
- uczniów mających trudności w nauce:
- - konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- - organizację zajęć dydaktyczno - wyrównawczych,
- - pomoc dydaktyczną nauczycieli,
- - ścisłą współpracę z rodzicami,
- uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot:
- wywiady środowiskowe,
- poznanie warunków domowych dziecka,
- udzielanie pomocy doraźnej,
- składanie wniosków do właściwych instytucji,
- zapewniania dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
- kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
- poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
- udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem, w oparciu o zasady tolerancji i wolności;
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły;
- umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego.
- upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
- zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki );
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
- listy do rodziców.
- informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazywanie drogi i sposobów pomocy w nauce.
- organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w szkole.
Oddział przedszkolny:
- Realizuje cele, zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności:
- poprzez nauczanie i wychowanie przedszkolne wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb,
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego, zgodnie z potrzebami poprzez opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,
- organizuje pomoc dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom;
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w przedszkolu;
- współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej;