Struktura organizacyjna
Organami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stobiernej są:
1) Dyrektor Zespołu;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor Zespołu:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą zespołu;
- reprezentuje zespół na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- kieruje pracą rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji, wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- dba o zapewnienie pracownikom warunków niezbędnych do realizacji zadań;
- sprzyja tworzeniu dobrej, twórczej atmosfery pracy;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizuje gospodarczą obsługę szkoły;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego;
- kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów;
- zezwala na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą;
- organizuje nauczanie indywidualne;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- opracowanie dokumentów programowo – organizacyjnych
- rocznego planu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
- arkusza organizacyjnego szkoły,
- tygodniowego rozkładu zajęć,
- zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
- przedstawianie radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego.
- Dyrektor Zespołu jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje w następujących sprawach:
- zatrudnia, zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami;
- dokonuje przydziału czynności i zadań dodatkowych podległym pracownikom, zgodnie z zadaniami szkoły i potrzebami uczniów;
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom;
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli.
- Dyrektor Zespołu odpowiada za :
- zgodność funkcjonowania Zespołu z przepisami prawa, niniejszym statutem i regulaminem wewnętrznym, poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej;
- majątek Zespołu, stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektu oraz niezbędne prace konserwacyjne i remontowe budynku;
- celowe wykorzystanie środków określonych w planie finansowym Zespołu oraz pozyskanych środków pozabudżetowych;
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z przepisami;
- zabezpieczenie budynku, pomieszczeń, dokumentacji, pieczęci;
- za realizację zadań przed kuratorem oświaty oraz organem prowadzącym szkołę według właściwości;
- jest zobowiązany do powiadomienia policji, prokuratury i sądu o każdym przestępstwie, o którym otrzymał wiadomość;
- zapewnienie uczniom bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych oraz sposobu wyboru podręczników dla uczniów (zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty);
- realizację zadań w zakresie żywienia dzieci zgodnie z ustawą z dnia 28XI 2014 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
- Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim .
- Podczas krótkotrwałej nieobecności zastępuje dyrektora jego zastępca.
- W przypadku krótkotrwałej nieobecności dyrektora i jego zastępcy, upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej w zakresie spraw określonych w upoważnieniu.
- Funkcję dyrektora Zespołu powierza i z tej funkcji odwołuje – Wójt Gminy Trzebownisko.
- Kandydata na dyrektora Zespołu wyłania się w drodze konkursu.
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem zespołu w zakresie jego zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich ich członków o terminie i porządku zebrania rady, zgodnie z jej regulaminem.
- Zebrania rady pedagogicznej zwołuje jej przewodniczący. Zebrania mogą być także zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej;
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Dyrektor Zespołu przedstawia radzie pedagogicznej co najmniej dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Zespołu;
- podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- podejmowanie uchwał w sprawie zestawu programów nauczania i wychowania przedszkolnego, szkolnego zestawu podręczników, po zasięgnięciu opinii rady rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym wewnętrznego samokształcenia, wdrażania nowatorstwa pedagogicznego;
- uchwalanie statutu szkoły;
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego Zespołu;
- wnioski dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom oznaczeń, nagród i wyróżnień;
- propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- Rada pedagogiczna dokonuje okresowej i rocznej analizy i oceny stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy i nauki.
- Rada pedagogiczna ma prawo:
- występowania z wnioskiem w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania;
- wnioskowania do organu prowadzącego Zespół o odwołanie z funkcji dyrektora i do dyrektora Szkoły o odwołanie nauczyciela z zajmowanego stanowiska kierowniczego;
- występowania z wnioskami do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu lub jego dyrektora;
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, protokół podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
- Nauczyciele zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny z Statutem Zespołu Szkół nr 2 w Stobiernej.
Rada rodziców stanowi reprezentacje ogółu rodziców.
- W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców i każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów zespołu, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów na potrzeby środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
- opiniowanie projektu planu hospitacji składanego przez dyrektora zespołu.
- uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyskała porozumienia z rada pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Rada rodziców organizuje różne formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań zespołu, współdziała w tym zakresie z dyrektorem i radą pedagogiczną;
- W celu wspierania działalności statutowej zespołu rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady użytkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie zespołu.
- Organy samorządu uczniowskiego są jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
- Do podstawowych zadań samorządu uczniowskiego należy:
- przedstawianie radzie pedagogicznej i dyrektorowi Zespołu wniosków i opinii we wszystkich sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów;
- inspirowanie i współorganizowanie różnych form działalności uczniowskiej na terenie szkoły;
- podejmowanie inicjatyw zmierzających do poprawy warunków organizacji nauki, poprawy estetyki pomieszczeń szkoły, organizacji czasu wolnego uczniów zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami;
- dbanie o rzetelną realizację postanowień statutu dotyczących spraw uczniowskich;
- współpraca z dyrektorem i radą pedagogiczną zespołu;
- opiniowanie oceny pracy zawodowej nauczyciela;
- współdecydowanie o przyznawaniu nagród i wyróżnień oraz stosowanie kar wobec uczniów;
- Samorząd uczniowski ma prawo do:
- zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i wymaganiami;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania zainteresowań;
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem zespołu;
- redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej, w części obrad rozpatrujących problemy wnoszone przez uczniów;
- okresowych spotkań z dyrektorem zespołu w celu zapoznania się z problemami funkcjonowania szkoły i z programem rozwoju szkoły, przedstawiania wniosków i postulatów uczniów;
- udzielania poręczenia uczniom, którym ma być wymierzona kara porządkowa;
- wyboru nauczyciela pełniącego role opiekuna samorządu uczniowskiego.